보도자료

[공개서한] Post-2015 개발의제에 관한 특별고위급패널께 드리는 제안

문서번호: IOR 40/2013/005
수신: Post 2015 개발의제에 관한 특별고위급패널(High Level Panel, HLP)
날짜: 2013년 1월 18일

친애하는 특별고위급패널께

국제앰네스티는 라이베리아의 수도 몬로비아에서 열릴 회담(2013/1/30~2/2)과 온라인 협의과정에 앞서 특별고위급패널의 시민사회 협의과정(HLP’s civil society consultation)에 자문을 제공할 기회를 갖게 된 것을 기쁘게 생각합니다. 또한 먼저 패널의 견해를 이끌기 위한 24개의 구성질문들이 제안된 것에 대해 감사를 전합니다. 하지만 동시에 국제인권조약 및 원칙이 어떻게 post-2015 개발의제의 우선순위 확인에 영향을 미치고 체계를 세울 수 있는지, 그리고 그래야만 하는지에 대한 핵심적인 질문들이 결여된 것에는 유감을 표하는 바입니다.

post-2015 개발체계가 빈곤한 사람들의 삶을 변화시키는 데 진정으로 효과적 이려면 국가가 이미 동의한 인권의무 실현의 틀인 국제인권기준과 원칙을 따라야 합니다. 국제인권기준과 원칙은 국제적 정책일관성을 강화합니다. 또한 post-2015에서 약속한 사항들이 개발현장에서 실질적으로 지켜지고 효과적으로 이행되도록 국제적, 지역적 차원은 물론 국가적, 지방 차원에서 책무체계를 세우는데 도움이 됩니다.

위와 같은 관점에서 국제앰네스티는 특별고위급패널 여러분에게 다음의 몇 가지 구조적인 질문을 해줄 것을 정중하게 촉구합니다. 다음의 질문은 기본적인 인권원칙과 이를 이루는 주요 요소들을 다루고 있습니다.

1. 개발정책과 계획을 어떻게 인권의 의무와 일치시킬 수 있는가?

이 질문은 아래 세가지 내용을 재확인 하기 위한 명확한 요구로 이어져야 합니다.

  1. 모든 나라는 인권을 존중하고 보호하며 실현할 의무가 있음.
  2. 국제 및 국가 개발정책과 계획 그리고 관행은 국제인권법에 따른 국가 의무를 반영해야 함.
  3. 국제협력, 기술 혹은 금융원조를 하고 있는 국가들은 그 방식이 양자적이건 국제기구를 통하건 간에, 원조를 인권의무와 일치시킬 것을 보장하고, 상당한 주의를 기울여 인권침해를 예방할 상호책임이 있음.

더 나아가 각 국가는 개발정책과 관련 법률을 검토하고 인권기준과 일치시켜 실행하는데 충분한 전문성을 갖춘 기관들을 지정하고 설립하는데 전념해야 합니다.

2. 개발목표와 체계가 국제인권법에 근거하도록 어떻게 보장할 수 있는가?

이를 위해서는 아래 내용들이 포함되어야 합니다.

  1. 세계적으로, 그리고 각 나라별로 필요한 최소수준의 경제·사회·문화적 권리의 실현을 위한 일정 수립.
  2. 공여국의 달성기한이 명시된 명확한 약속. 공여국은 모든 이들이 적어도 필요한 최소수준의 경제·사회·문화적 권리를 누릴 수 있도록 적절한 국제 협력과 원조를 해야 함.
  3. 물, 위생, 의료, 교육, 식량, 사회보장에 대한 접근에 있어 질적 수준, 이용가능성, 물리적 접근성, 그리고 지불능력을 전적으로 평가할 수 있는 국가적·지역적·국제적 데이터 수집 시스템 강화. 이러한 데이터는 최소한 성별이나 인종, 장애 등 차별과 가장 관련 있는 지표들로 분류될 수 있어야 함.
3. 2015년 이후 개발체계의 일부로 현재의 인권의무를 반영한 책무구조를 어떻게 강화할 수 있나?

이를 위해서는 아래 내용들이 포함되어야 합니다.

  1.  자신의 권리를 누리고 모든 인권침해에 대해 효과적으로 구제받을 수 있는 사법제도 이용 보장. 특히 경제·사회·문화적 권리의 이행과 관련한 법을 이용하는데 발생하는 모든 격차를 해소해야 함.
  2. 빈곤한 사람들이 사법제도를 이용할 수 없고 효과적인 구제도 받지 못하게 하는 모든 장애 제거.
  3. 국가인권감시기구 및 준 사법 규제기구가 인권침해를 감시하고 이의를 제기하며, 이를 효과적으로 수행할 수 있도록 권한 부여.
  4. 개발목표를 달성하고, 특히 이 목표가 인권의무와 일치하도록 의회기구의 감시감독 강화.
  5. 개발과 인권이 일관되도록 국제인권감시체계 이용. 예컨대 추가적인 정밀검토가 가능 하도록 경제사회문화적 권리에 관한 국제규약 선택의정서와 여성에 대한 모든 형태의 차별 철폐에 대한 협약 비준.
  6. 인권이사회에 제출하는 국가별정례인권검토와 국제인권규약 감시기구에 국가별 개발목표 보고서를 제출하여 보고체계 통합.
  7. 개발원조가 인권기준과 일치하도록 충분한 보호절차와 감시 그리고 책무구조의 채택.
4. 개발이 포괄적이며, 차별을 종식시키고, 성 평등 보장하고 사회적 약자를 우선순위에 두는데 기여하도록 어떻게 보장할 수 있나?

이를 위해서는 아래 내용들이 포함되어야 합니다.

  1. 어떤 집단이 차별을 당하는지 혹은 이들의 인권을 성취하는 데에 어떤 장애물이 있는지에 대해 확인하고, 개발노력이 이러한 장애물을 제거하고 가장 취약한 사람들의 삶을 개선하는데 초점을 맞추는 방식으로 설계되고 실행되도록 하겠다는 정부의 약속.
  2. 법과 정책, 관행 개선을 통한 가장 취약한 집단 우선시. 또한 여성폭력과 성, 임신 출산에 관한 권리를 부정하는 차별정책 종식을 위한 효과적인 조치.
  3. 국가적 목표 안에서 차별과 소외에 직면한 특정집단의 경제·사회·문화적 권리를 실현하기 위한 세부목표 수립 및 감독의 필요. 특정집단의 경제사회문화적 권리 실현에 대한 데이터를 수집하며, 이러한 데이터는 성별 또는 차별 받고 있는 집단에 근거해 세부적으로 나뉠 수 있어야 함.
5. 정보 접근권과 참여할 권리는 어떻게 재확인 할 것인가?

이를 위해서는 다음의 사항들을 포함되어야 한다.

  1. 개발절차 중 우선순위를 정하는 것부터 실행과 모니터링 단계까지 효과적인 참여 제공. 효과적인 참여는 포괄적이고 차별 없이 관련 정보 및 과정상의 투명성을 보장하며, 가장 영향을 많이 받는 사람들과의 협의를 보장해야 함.
  2. 현재 빈곤한 사람들의 적극적인 참여를 포함하는 빈곤감축계획를 세우고 이행하겠다는 국가의 약속.
  3. 표현, 집회, 결사의 자유의 존중, 보호 및 실현.

국제앰네스티는 특별고위급패널이 인권을 이번 의견전달과 보고서의 핵심에 두기를 바라고, 이는 전세계에 시민·정치적 권리와 경제·사회·문화적 권리의 전세계적인 이행에 중요한 추진력이 될 것이라고 기대합니다. 그렇게 된다면 특별고위급패널 여러분은 전 세계의 남녀노소가 공포와 궁핍으로부터 해방되어 존엄한 삶을 사는 세상을 향한 진정한 진전을 이루는데 기여할 것 입니다.

야심 후세인
국제애드보커시 국장

수신Post 2015 개발의제에 관한 특별고위급패널(High Level Panel, HLP)
제목Post-2015 개발의제에 관한 특별고위급패널께 드리는 제안
날짜2013년 1월 18일
문서번호IOR 40/2013/005

REF: IOR 40/2013.005
To all Members of the High Level Panel
18 January 2013

To all Members of the High Level Panel of eminent persons
on the Post-2015 Development Agenda

Your Excellencies,
Amnesty International welcomes the opportunity to provide input to the High Level Panel’s civil society consultation ahead of the meeting in Monrovia, Liberia (30 January – 2 February 2013), including through the online consultations. We appreciate that a set of 24 of framing questions have been put
forward to guide the Panel’s considerations. At the same time, we regret the absence of key questions on how international human rights treaty standards and principles can – and must – frame and inform the identification of priorities for the post-2015 development agenda.

In order for the post-2015 development framework to be truly effective in transforming the lives of all those living in poverty, it must be guided by a framework for the realisation of human rights based on the range of obligations already undertaken by states. Human rights standards and principles strengthen global policy coherence, and help construct an accountability framework at global, regional, national and sub-national levels to ensure that post-2015 commitments are honoured in practice and effectively implemented on the ground.

In view of the above, Amnesty International respectfully urges the High Level Panel to ask the following framing questions which specifically address fundamental human rights principles, together with some of their key aspects:

1. How can we ensure that development policy and programmes are consistent with human rights es are consistent with human rights obligations?
Consideration of this question should lead to a clear call for reaffirmation (a) of all states’ legal obligations to respect, protect, and fulfil human rights; (b) that national and international development policies, programmes and practice must reflect states’ obligations under international human rights law and
(c) that States engaging in international cooperation and technical and financial assistance, whether bilaterally and through international organisations, must be mutually accountable to ensure that such assistance is consistent with human rights obligations and for the necessity of carrying out adequate due diligence to prevent human rights abuses. Furthermore, each State should commit to designating or creating an institution with sufficient expertise to review development plans and related legislation and their implementation for consistency with human rights standards.

2. How can we ensure that development targets and frameworks are based on international human rights law?
This should include (a) the establishment of timelines for fulfilling minimum essential levels of economic,  social and cultural rights globally and for each country; (b) clear and time-bound pledges by States in a position to provide assistance to ensure that there is adequate international co-operation assistance available where such assistance is necessary to ensure the realization of at least minimum essential levels of economic, social and cultural rights for all, and (c) a commitment to strengthen international, regional and national systems for data collection on levels of access to water, sanitation, health, education, food and social protection to ensure that they fully assess quality, availability, physical accessibility and affordability. Such data must be disaggregated at least according to gender and the other most relevant grounds of discrimination, including ethnicity and disability.

3. How can we ensure a commitment to enhancing accountability mechanisms for existing human rights obligations as part of the framework for development after 2015?
This should include (a) a commitment to ensure that people are able to use the law to enforce their rights and access effective remedies for all violations of human rights, in particular addressing any gaps in the law relating to the enforceability of economic, social and cultural rights; (b) the removal of any barriers that people living in poverty face in accessing justice and effective remedies; (c) a mandate for national human rights monitoring bodies as well as quasi-judicial regulatory bodies to monitor violations of human rights and to act on complaints, and ensure they have the capacity to do so effectively; (d) increased monitoring and oversight by parliamentary bodies of efforts to meet the development goals, in particular to ensure their consistency with human rights obligations; (e) use of the international human rights monitoring system to ensure consistency between development and human rights, for example through ratification of the Optional Protocols to the Covenant on Economic, Social and Cultural Rights and the
Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women, to provide additional scrutiny; (f) systematic integration of reporting on national implementation of the development goals in reports to the Universal Periodic Review of the Human Rights Council and to international human rights treaty monitoring bodies and (g) adoption of adequate safeguards, monitoring and accountability mechanisms to ensure that development assistance complies with human rights standards.

4. How can we ensure a commitment that development is inclusive, contributes to ending discrimination, guarantees gender equality and prioritises disadvantaged groups?
This should include (a) a commitment that governments identify which groups are facing discrimination or particular barriers in realizing their rights and ensure that development efforts are designed and implemented in a way that focuses on removing these barriers and on improving the lives of the most disadvantaged; (b) prioritization of the most disadvantaged groups in reforms to law, policy and practice, and take effective measures to end discriminatory measures such as violence against women and denial of sexual and reproductive rights; (c) a requirement that States develop separate targets within national targets for the realization of economic, social and cultural rights for particular groups who face discrimination and disadvantage, monitor these targets, and collect data on the realization of economic, social and cultural rights that is disaggregated on the basis of gender and for other groups identified as facing discrimination and (d) priority for disadvantaged groups in the allocation of resources from national
funding and international assistance.

5. How do we reaffirm the right of access to information and participation?
This should include (a) provision for effective participation in the processes of development – from priority setting to planning to implementation and monitoring – by ensuring access to relevant information and transparent processes which are inclusive and non-discriminatory, and consult the most affected; (b) commitment for each state to design and implement a poverty reduction framework that involves the active participation of those people living in poverty and (c) a requirement to respect, protect and fulfil the rights to freedom of expression, association, and assembly.

We are hoping that the Panel will be putting human rights at the centre of its deliberations and its report, and thus give an important impetus to worldwide implementation of civil, cultural, economic, political and social rights. In doing so, the Panel would contribute to genuine progress towards ending freedom from fear and freedom from want, and contribute to a world in which women, men and children in all parts of the world can live in dignity.

Yours sincerely,

Yasmin Hussein
International Advocacy Director

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