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집중 분석: 그리스 국경지대의 난민 상황

터키-그리스 국경에서 무슨 일이 벌어지고 있는가? 지난 2019년 12월부터, 시리아 이들리브 지역에서는 정부군의 민간인 공습이 계속되어 왔다. 결국 수십만 명의 난민들이 인근에 있는 터키의 국경으로 몸을 피했다. 해당 국경은 2016년부터 폐쇄된 상태였다. 2020년 2월 27일, 터키는 국경을 다시 열었고 자국을 통해 유럽으로 넘어가는 난민을 더 이상 막지 않겠다고 발표했다.

그리스 국경 강 건너에서 강을 바라보고 있는 난민들

그리스 국경 강 건너에서 강을 바라보고 있는 난민들

 

코로나19/난민그리스 국경지대의 난민 상황

1터키-그리스 국경에서 무슨 일이 벌어지고 있는가?

지난 2019년 12월부터, 시리아 이들리브 지역에서는 정부군의 민간인 공습이 계속되어 왔다. 결국 수십만 명의 난민들이 인근에 있는 터키의 국경으로 몸을 피했다. 해당 국경은 2016년부터 폐쇄된 상태였다. 2020년 2월 27일, 터키는 국경을 다시 열었고 자국을 통해 유럽으로 넘어가는 난민을 더 이상 막지 않겠다고 발표했다.

터키에 머무르고 있던 시리아 난민은 360만 명으로, 세계 최대 규모다. 국경 폐쇄로 터키에 갇혀있던 절박한 사람들은 이번 터키 정부의 발표 후 터키와 맞닿은 유럽 그리스 국경으로 몰려들 수밖에 없었다. 그러나 국경은 터키 측에서만 개방된 것이었다. 국경지대에 도착한 사람들을 맞이한 것은 중무장한 그리스 국경수비대와 최루가스, 고무탄, 레이저 와이어였다.

1그리스 당국은 난민에 어떻게 대응했나?

그리스는 유럽연합EU법과 국제법을 위반하는 비인도적인 조치를 모두 동원해 난민에 대응했다. 보안군은 최루가스를 발사하고 그리스 해변에 정박하려는 구명 보트를 쫓아냈다. 이 밖에도 그리스 정부는 망명 신청 등록을 일시적으로 유예했으며, 비정상적으로 입국한 사람들은 모두 별도의 심사 없이 추방할 것이라고 밝혔다. 이는 1951년 난민에 관한 제네바 협약에 규정된 그리스의 의무를 위반하는 것이다.
회의장에서 서로 손을 잡고 있는 유럽 국가들의 정상들

회의장에서 서로 손을 잡고 있는 유럽 국가들의 정상들

1유럽 국가들과 터키는 시리아 난민에 대해 어떻게 대응해왔나?

2016년 3월, EU와 터키는 그리스 섬으로 들어온 비호 신청자들을 터키로 돌려보내는 것을 목적으로 하는 협정을 체결했다. 터키는 사람들이 자국 영토에서 유럽으로 들어가지 못하도록 막는 것에 합의하고 그 대가로 EU로부터 수십억 달러를 받았다. 그 결과, 그리스로 들어왔던 많은 난민들이 터키로 송환되었다. 현재도 수천 명의 남녀와 어린이들이 그리스 섬에 갇힌 채 망명 심사 결과를 기다리고 있다. 대다수는 추운 날씨와 위험한 환경 속에서도 텐트에서 잠을 자고 있다.

1유럽 국가들은 이번 국경지대 상황에는 어떻게 대응하고 있는가?

EU 국가 지도자들은 그리스의 적대적인 접근 방식을 공개적으로 지지해왔다. 유럽의회 의장은 그리스가 난민 입국을 저지하는 유럽의 “방패”라고 표현했고, 유럽 국경수비대를 배치하는 등의 재정적, 물질적 지원을 제공하겠다고 약속했다. 이러한 발언은 유럽을 난민으로부터 ‘지켜낸다’는 인상을 주지만 이는 잘못된 프레임이다. 국경지대의 난민과 이주민들은 안전한 곳을 찾아온 사람들일 뿐이다. EU법과 국제법에 따라 난민과 이주민들은 도움을 요청할 권리가 있다.
그리스 국경에 있는 시리아 난민들의 얼굴

그리스 국경에 있는 시리아 난민들의 얼굴

1시리아 난민들은 왜 유럽으로 가고자 하는가? 터키에 계속 머물 수는 없는 것인가?

터키에 거주하는 난민들의 생활은 매우 어렵다. 특히 문제가 되는 것은 터키가 국제난민법에 완전히 구속되지 않는다는 점이다. 예컨대, 터키에서는 유럽 시민만 난민 지위를 인정받을 수 있다. 그 외의 사람은 제한적 또는 조건부 보호 조치만을 받을 수 있으며, 안정적인 법적 지위를 획득하는 것은 불가능하다.

이 밖에도 문제는 다양하다. 근로 가능한 연령대의 시리아 난민 중 취업 허가를 받은 사람의 비율은 1.5%에 불과하다. 많은 난민들이 직업이 없거나 비공식적인 일자리를 통해 착취당하기 쉬운 상태다. 이스탄불을 비롯한 대부분의 지역에서 난민 등록을 전면 중단했기 때문에, 많은 시리아인들이 난민으로 등록하거나 기본적인 서비스를 이용할 권리를 인정받지 못하는 실정이다.

국제앰네스티 기록에 따르면 터키 당국은 난민들을 강제로 시리아로 돌려보내려 하고 있다. 난민들은 구타를 당하거나, “자발적”으로 시리아로 돌아가겠다는 내용의 서류에 서명하도록 협박을 받고 있다. 강제로 전쟁터에 돌아갈 수도 있는 상황에서, 난민들이 더 안전한 장소를 향해 터키를 벗어나고자 하는 것이다.

1현재 터키-그리스 국경지대에 있는 사람은 모두 시리아 난민인가?

아니다. 국적은 다양하다. 그러나 모두 터키에 거주하고 있었거나 터키를 경유하던 사람들이다.

터키의 난민 대다수가 시리아 출신이지만, 아프가니스탄, 이라크, 이란 국민들도 있다. 이들이 터키를 떠나 유럽으로 향하려 하는 데는 여러 가지 이유가 있다. 가족이 다른 국가에 있거나, 안전하고 합법적으로 일할 수 있는 지역으로 이동하고 싶을 수도 있다.

시리아 위기에 대응한다는 것은 터키에 있던 다른 난민들에게 제공되던 자원이 분산된다는 의미이기도 하다. 예를 들어, 비 시리아 난민은 이스탄불, 앙카라, 이즈미르 등의 터키 대도시에서 거주할 수 없다. 2019년, 구호단체 레퓨지 인터내셔널Refugees International은 아프가니스탄 난민들이 터키에서 신분증을 얻기가 어려운 현실이 충격적이라고 밝히기도 했다.(합법적인 일자리와 의료, 주거, 교육 등의 기본적인 서비스를 이용하기 위해서는 신분증이 반드시 필요하다.)

1유럽이 전쟁 난민이 아닌 사람들까지 받아들여야 하는 이유는 무엇인가?

살던 집과 가족, 지인 등 자신의 모든 삶을 버리고 위험하고 불확실한 경로를 통해 새로운 나라로 이동해야 하는 심정을 상상해보라. 이는 누구라도 가볍게 결정할 수 있는 문제가 아니며, 엄청난 용기와 지혜가 필요한 일이다.

고향을 떠난 정확한 이유가 무엇이든 상관없이, 모든 사람은 존중 받고 존엄한 대우를 받아야 할 권리가 있다. 비호 신청자들은 전쟁을 넘어 인종, 종교, 국적, 정치적 의견 또는 특정 집단에의 소속을 이유로 개별적인 박해에 시달렸을 수 있다.

언론과 극우 정치인들은 난민들이 유럽에서 “쉬운 삶”을 살아가려 한다는 악의적인 이야기를 퍼트리곤 한다. 한편 유럽 전역의 정부가 이주민과 난민에게 가혹한 정책을 채택하고 있는 것이 현실이기다. 해당 정책들은 종종 국가의 인권적 의무를 위반한다.

유럽으로 들어오려는 난민을 막는 것에 집중한 결과, 이들을 돕던 인도주의 활동가들은 체포되었고 구조선은 몰수되었다. 국경이 폐쇄되면서 수많은 난민들이 그리스 섬의 열악한 환경에 발이 묶이거나, 리비아의 구금 시설에서 고문을 당할 위기에 처하게 되었다.

불 앞에서 몸을 녹이는 시리아 난민 어린이

불 앞에서 몸을 녹이는 시리아 난민 어린이

1앰네스티가 바라는 변화는 무엇인가?

유럽은 난민에 대한 정당한 수준의 책임을 지지 않고 있다. 그 대신, 그저 안전한 곳 또는 더 나은 삶을 찾으려는 사람들을 막기 위한 요새를 세웠다. 그러나 벽을 세운다고 이동하는 사람들을 막을 수는 없다. 인명피해만이 늘어날 뿐이다.

국제앰네스티는 유럽 국가들이 국제법을 존중하고, 비호 신청자가 공정하고 효과적인 망명 절차를 이용할 수 있도록 보장할 것을 촉구한다. 푸시백, 집단 추방, 불법 송환 등의 부당한 국경 통제 관행 또한 중단해야 한다.

유럽 국가들은 그리스 섬에 있는 비호 신청자들이 가족 및 인도주의 비자 등을 통해 즉시 이주할 수 있도록 도와야 한다.

What’s happening at Greece’s borders with Turkey?

On 27 February 2020, Turkey announced that it would no longer stop refugees trying to cross its borders into Europe, which have been closed since 2016.

Turkey hosts 3.6 million Syrian refugees – more than any other country. And since December 2019, hundreds of thousands more people have fled towards the closed Turkish border in Syria’s Idlib Province, where the Syrian government is bombarding civilians with airstrikes.

European and other countries have failed to share responsibility for hosting the women, men and children who have fled their homes in Syria. Turkey says it can no longer cope with the number of refugees it hosts.

An inevitable result of the Turkish announcement was that desperate people who had been unlawfully trapped in Turkey since at least 2016 rushed to border crossings that were newly re-opened – but only on one side. What people found when they arrived were heavily armed Greek border guards, tear gas, rubber bullets and razor wire.

How has Greece responded?

Greece has responded with a package of inhumane measures that violate EU and international law. Security forces have been firing tear gas and repelling dinghies trying to reach Greece’s shores.

The government has also temporarily suspended registration of asylum claims and said it will deport anyone who enters irregularly, without examining their cases. This is a violation of Greece’s responsibilities under the 1951 Geneva Convention on Refugees.

What is the EU-Turkey deal?

In March 2016 the EU and Turkey reached an agreement which aimed to return asylum-seekers who arrived on the Greek islands to Turkey. Turkey also agreed to prevent people leaving its territory for Europe. In return the EU has given Turkey billions of dollars.

This deal is deeply flawed, based on the false premise that Turkey is safe for asylum seekers. Nonetheless, Greece’s asylum bodies have ruled in many cases that Turkey is a safe third country and provides effective protection to Syrian refugees and as a result many have been returned there.

Today thousands of women, men and children remain trapped in the Greek islands while they wait for a decision on their asylum claims. Many are sleeping in tents, braving cold weather and unsafe conditions.

How has the rest of Europe responded to the situation at the border?

EU leaders have openly supported Greece’s hostile approach. The President of the European Commission described Greece as Europe’s “shield” in deterring people from entering, and pledged to provide financial and material support along with the deployment of European border guards.

This rhetoric is extremely misleading. Europe doesn’t need to be shielded from people seeking safety. The refugees and migrants at the border are asking for help, and they are entitled to it under EU and international law.

Why can’t Syrian refugees stay in Turkey?

Life is extremely difficult for refugees in Turkey. One problem is that Turkey doesn’t fully subscribe to international refugee law. In Turkey, for example, only European people can qualify for refugee status; for everyone else, protection is limited or conditional and it is not possible to get secure legal status.

There are many other problems. Only 1.5% of working-age Syrian refugees have work permits, which means they are unemployed or vulnerable to exploitation in informal jobs. Many Syrian people are denied their right to register and access basic services, with many provinces having halted all registration, including Istanbul.

Amnesty has also documented the Turkish authorities forcing people to return to Syria – beating them or threatening them into signing documents stating that they are returning “voluntarily.”

With the prospect of being forced back to a war zone looming, it’s not surprising that refugees would try to move on from Turkey to a safer place.

Is everyone at the border Syrian?

No. There are people from many countries, all of whom have been living in or have travelled through Turkey.

Although the vast majority of refugees living in Turkey are from Syria, there are also large Afghan, Iraqi and Iranian populations. There are many reasons why they might want to leave Turkey for Europe. They might have family in other countries, or they might want to move somewhere they can work safely and legally.

The response to the Syrian crisis means resources have been diverted from other refugee populations in Turkey. For example, non-Syrian refugees are not allowed to live in Turkey’s large cities, such as Istanbul, Ankara, and Izmir. In 2019 the organization Refugees International said it was alarmed by Afghan refugees’ difficulty in obtaining the Turkish identity cards needed to access legal work and basic services such as healthcare, housing, and education.

Why should Europe take in people who are not fleeing war?

Imagine what it would take to leave behind your whole life – your house, your family, everyone you know – to move to a new country, taking a treacherous and uncertain route. This is not a decision anybody takes lightly, and it takes enormous courage and resourcefulness.

Regardless of the precise reason why people leave their homes, everyone deserves to be treated with compassion and dignity. Beyond war, asylum-seekers can have suffered persecution individually, on grounds of race, religion, nationality, political opinion or membership of a particular group.

Media and far right politicians often perpetuate the toxic narrative that people want an “easy life” in Europe. In reality, across Europe, governments have adopted harsh policies towards migrants and refugees, often in contravention of their human rights obligations.

The focus on stopping people from trying to reach Europe from northern Africa and Turkey has resulted in rescue ships being impounded and humanitarian volunteers arrested. Borders have been sealed, leaving many refugees stranded in abysmal conditions on the Greek islands, or at risk of torture in Libyan detention centres.

What does Amnesty think should happen?

Europe is not doing nearly enough to take its fair share of responsibility for refugees. Instead it has built a fortress to keep out people who are simply seeking safety or a better life. But walls won’t stop people from moving; they just increase the human cost.

Amnesty is calling on European governments to respect international law and ensure that all asylum-seekers have access to fair and effective asylum procedures. They must also stop unlawful border control practices, such as pushbacks, collective expulsions and unlawful return.

European states should help to immediately relocate asylum-seekers from the Greek islands, including via family and humanitarian visas.

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