스토리 뉴스 굿뉴스

전 세계의 용감한 사람들이 함께 만든 2018년 놀라운 뉴스

올 한 해 동안 전 세계 약 700만 명에 이르는 국제앰네스티 지지자들은 시위와 편지쓰기, 탄원서명 등 다양한 활동으로 세계 각지의 인권을 옹호하고 향상시켰다.

우리의 활동은 엄청난 효과를 일으켰다. 부당하게 감옥에 갇혔던 사람들은 풀려나고, 법이 바뀌었으며 전 세계의 용기 있는 사람들이 연대하고 행동에 나선 것이다!

연말을 맞아 2018년 한 해 동안 이룩한 놀라운 인권 성과를 정리했다.

2월

2월에는 엘살바도르에서 징역 30년이라는 터무니없는 형을 선고받았던 테오도라 델 바스케스가 법원의 감형으로 마침내 감옥에서 풀려났다. 그녀는 사산한 후 낙태 혐의로 고발되어 유죄까지 선고받았고, 이미 감옥에서 10년을 보냈다. 엘살바도르에서는 낙태가 불법이기 때문이다. 탄원서명부터 항의 시위까지, 국제앰네스티는 2015년부터 테오도라의 석방을 위해 다양한 캠페인 활동을 벌였다. 노르웨이 지부에서는 테오도라 사건을 알리기 위해 방송을 통해 조난신호를 보내기까지 했다. 앰네스티는 앞으로도 테오도라와 같은 여성들이 재생산권을 보호받기보다는 오히려 처벌받는 일을 막기 위해 엘살바도르의 낙태 비범죄화 캠페인을 계속할 것이다.

테오도라 바스케스(Teodora Vasquez )

멕시코에서는 세르지오 산체스가 감옥에 갇힌 지 8년 만에 풀려났다. 그는 일관성 없는 증거로 허술한 재판을 받았다. 살인 혐의로 유죄를 선고받고 수감되어 있었다. 세르지오의 변호인단은 거리 행진과 시위에 참여하는 등 앰네스티 지지자들이 보여준 활동이 세르지오가 석방되는 데 매우 중요한 역할을 했다고 믿는다.

석방된 후의 세르지오 산체스

또한 에티오피아에서 구금되었던 활동가, 기자, 블로거 등이 석방되기도 했다. 그 중에는 국제앰네스티 양심수인 에스킨더 네가 역시 포함되어 있었다. 국제앰네스티 지지자들은 에스킨더를 위해 엄청난 양의 편지를 보냈고, 이러한 노력은 결국 결실을 거뒀다.

가족들을 통해 국제앰네스티에서 보낸 지지 편지를 받아보았습니다. 이 편지들 덕분에 저는 용기를 잃지 않았고, 가족들도 힘을 낼 수 있었습니다.

에스킨더 네가Eskinder Nega

2018년 2월 14일, 에티오피아의 에스킨더 네가는 아디스아바바의 칼리티 감옥에서 풀려난 뒤 사람들과 소통하고 있다.

우크라이나에서는 사상 최초로 인권 구성요소가 포함된 초등학교 교육과정이 승인됐다. 국제앰네스티 우크라이나 지부의 끊임없는 옹호 활동과 교육과정 수립 실무단 참여 덕분에 이처럼 긍정적인 결과를 이끌어낼 수 있었다.

베냉에서는 국제앰네스티의 결연한 노력 덕분에 사형수 14명이 감형되었다. 앰네스티는 교도소와 법무부, 국회의장 등의 관계자들을 방문해 사형을 감형할 것을 촉구했으며, 온라인과 오프라인에서 탄원서명을 모았다. 이에 앞서 감비아에서도 사형집행 유예를 선포하는 긍정적인 진전을 보였다.

3월

3월에는 우크라이나에서 연대의 힘을 확인할 수 있었다. 세계 여성의 날을 기념해 열린 여성 인권 시위에서 위협과 폭력을 사용하는 반대 단체에 경찰이 영합했고, 일부 시위 참여자들이 “선동적인” 현수막을 들고 있었다는 이유로 공공집회에 관한 규칙을 위반했다며 시위 주최자 중 한 사람인 올레나 셰브첸코를 부당하게 고발했다. 3월 15일 올레나가 법원에 출석할 무렵, 소셜미디어를 통한 앰네스티 우크라이나 지부의 호소가 수천 명에게 전달되었고 해당 법정은 기자와 지지자, 외국 대사관 관계자들 등으로 가득 들어찼다. 법원은 올레나에게 혐의가 없다고 판결하고 사건을 종결했다.

4월

4월에는 미얀마에서 보기 드문 좋은 소식이 있었다. 새로 취임한 윈 민 대통령의 특별 사면으로 8천여명에 이르는 양심수들이 석방된 것이다. 그 중에는 앰네스티가 석방 캠페인을 벌였던 덤다우 나웅 랏, 랑자우 감 셍, 라파이 감 등 미얀마 소수민족 카친의 목사 세 명도 포함되어 있었다.

4월 초, 보스니아 헤르체고비나 헌법재판소는 전시 강간피해자 및 민간인 피해자의 보상 요구가 기각됐을 경우 이들에게 소송비용을 청구해서는 안 된다고 판결했다. 앰네스티는 트라이얼 인터내셔널(TRIAL International)과 함께 이러한 사건의 비용 청구 폐지를 위해 오랫동안 활동을 벌여 왔으며, 이러한 운동은 다른 생존자들 역시 정의와 보상을 요구할 수 있도록 힘을 북돋울 수 있었다.

5월

아일랜드에서 국민투표를 거쳐 헌법의 낙태 금지 조항을 폐지하게 된 놀라운 결과는 여성인권의 커다란 성과로 기록되었다. 국제앰네스티를 비롯한 수많은 활동가들이 수 년에 걸쳐 헌신적인 활동을 벌였던 덕분에 이룬 쾌거였다. 앰네스티는 2015년 발표한 보고서 <아일랜드: 그녀는 범죄자가 아니다 – 아일랜드 낙태금지법이 미치는 영향>에서 여성들의 개인적인 증언을 바탕으로 낙태와 관련된 장벽과 낙인을 기록했다. 2018년에는 해외 거주 국민까지 아일랜드로 돌아와 국민투표에 참여하며 의견을 표현하는 등 민중의 힘의 중요성을 다시 한 번 주목하게 되었다.

아일랜드 국민투표 결과 찬성표 우세로 낙태금지법 개정이 통과됐다

이번 캠페인은 희망이자, 여성의 건강과 안전에 대한 인식을 높이고 이를 소중히 여기는 활동이었습니다. 이 캠페인 자체가 놀라운 전환점이 되었습니다.

카트리나 그래험 아일랜드 여성인권 캠페이너Catriona Graham

말레이시아에서는 총선에서 나지브 라자크 전 총리가 그의 정치적 스승인 마하티르 모하마드에게 패배하는 충격적인 결과가 나온 이후 야당 지도자이자 양심수인 안와르 이브라힘이 석방되는 기쁜 소식이 있었다. 안와르 이브라힘의 석방은 말레이시아 인권의 기념비적인 순간이었으며 덕분에 앞으로의 개혁에 대한 희망이 현실로 다가오게 되었다.

5월 말, 부르키나파소 국회에서는 형법상 사형을 폐지하는 형법 개정안을 채택했다.

몰도바 교육부는 국제앰네스티 몰도바지부에서 마련한 인권교육과정을 초등학교 및 고등학교 정규 교육과정으로 채택했다. 이는 해당 지역에서 처음으로 거둔 성과였으며, 그보다 앞서 진행된 시범 계획에는 22개 학교에서 약 700명의 학생이 참여했다.

6월

시리아 문제에 관해 집중적으로 활동을 벌인 끝에, 미국 연합군은 마침내 민간인 사상자 발생 의혹과 관련해 이미 종결된 사건을 재조사하겠다고 밝혔다. 당초 미국 연합군은 라카 지역에서 민간인 사상자가 발생했다는 앰네스티의 조사 결과를 부인하고 비난했으나, 조사 결과 새로운 증거가 추가로 발견되었다. 7월 말, 연합군은 6월 발표한 앰네스티 보고서에서 기록한 79개 사례 중 77개를 사실상 인정했으며, 라카 지역에서 발생한 민간인 사상자 수를 300% 높였다. 앰네스티는 이것이 여전히 빙산의 일각에 불과하다고 보고, 새로운 암호 해독 프로젝트인 “Strike Tracker”를 발족했다. 또한 에어워즈(Airwars) 등의 단체와 협업해 연합군 공격으로 민간인 사망자가 발생한 경위를 더욱 포괄적으로 파악할 예정이다. 분석 결과는 2019년 초 공개된다.

국제앰네스티는 미얀마의 로힝야를 상대로 자행되고 있는 반인도적 범죄의 책임에 관해 기념비적인 보고서를 발표했다. 이 보고서는 특정 군부대와 관계자 13인을 반인도적 범죄의 유력한 가해자로 지목했다. 보고서가 발표되기 2일 전 EU는 미얀마 보안군 관계자 7인에 대한 제재 조치를 발표했는데, 그 중 6인이 앰네스티가 선정한 유력 가해자 명단에 포함되어 있었다.

7월

7월에는 중국의 아티스트 류샤가 근 8년간의 불법 가택연금 끝에 마침내 독일로 떠날 수 있게 되었다. 류사는 지난 2010년 남편 류샤오보가 노벨 평화상을 수상한 이후 지금까지 자택에 감금되어 있었으며, 그 동안 공안요원의 집중적인 감시를 받으며 제한적인 상황 외에는 전화를 사용할 수 없었다. 올해 초, 국제앰네스티와 PEN은 류샤의 석방을 요구하며 유명 작가들이 그녀의 시를 발췌해 읽는 캠페인을 시작했다.

류샤가 헬싱키 국제공항에 도착하고 있다.

팔레스타인의 17세 활동가 아헤드 타미미가 8개월간의 징역형을 21일 일찍 마치고 석방됐다. 아헤드는 중장비로 무장한 군인에게 위협을 가했다는 이유로 이스라엘 점령 서안지구 오페르 군사법원에서 부당하게 징역형을 선고받았다.

모리타니아에서는 노예제에 반대하는 활동가 2명이 3년간의 형기 중 2년을 채우고 석방되었다. 압달라히 마탈라흐 세크와 모사 비람은 앰네스티에 다음과 같은 말을 전했다. “여러분의 지지로 모리타니아의 정의를 위한 이 싸움에서 우리가 외롭지 않을 수 있었습니다.” 비람의 말이다. “모든 앰네스티 회원들에게 감사를 표하고 싶습니다. 모리타니아 반노예제 활동가의 석방을 위해 멋진 활동을 보여주셔서 감사합니다. 불의에 맞서 주셔서 감사합니다. 여러분의 활동이 자랑스럽습니다.”

여러분의 지지로 모리타니아의 정의를 위한 이 싸움에서 우리가 외롭지 않을 수 있었습니다.

모사 비람Moussa Biram

보스니아 헤르체고비나에서는 스릅스카 공화국 국회가 전시 고문피해자 보호법을 채택했다. 마침내 내전 당시 자행된 강간 등의 성폭력 피해자를 인정하고 보상과 지원을 제공할 수 있게 된 것이다. 앰네스티는 전시 성폭력 생존자들의 사법제도 접근과 보상을 보장하는 이러한 법이 제정되기까지 지역 파트너 단체들과 협업해 오랫동안 캠페인을 벌여 왔다.

8월

캄보디아의 유명 토지권 및 인권활동가인 텝 바니가 수감 735일만에 마침내 석방되었다. 평화적인 시위만으로 징역형을 선고받았던 그녀는 형기 만료를 불과 6개월 앞두고 수많은 인권활동가 및 시위대와 함께 국왕 특별사면을 받아 풀려나게 됐다. 텝 바니의 석방을 요구하는 캠페인에는 전세계 20만명 이상이 참여했다.

석방된 텝 바니

제가 석방되어 아이들, 부모님과 다시 만날 수 있게 캠페인에 참여해 주신 분들에게 감사의 악수를 청합니다. 여러분은 제게 큰 위안이었고, 저를 외롭지 않게 해 주셨습니다. 여러분의 다정함과 세계 각지의 인권을 개선하기 위한 활동에 정말 감사드립니다.

텝 바니Tep Vanny

9월

국제앰네스티가 온라인 액션 진행 소식을 알린 지 불과 며칠 만에 38만명이 액션에 참여했다. 중국 남서부에서 위구르, 카자흐 등 이슬람계 소수민족이 집단으로 구금된 사건에 항의하는 내용이었다. 카자흐스탄 알마티에서 만난 한 카자흐인은 열세 살 딸이 석방된 것도 앰네스티의 캠페인 덕분이라고 생각한다. 또한 아랍에미리트연합 국적의 위구르 남성 1명이 중국으로의 강제송환을 막기 위한 앰네스티 캠페인 끝에 석방되었다.

인도에서는 마침내 대법원 결정으로 동성 성인 사이의 합의된 성관계가 비범죄화되었다. 대법원은 또한 성적 지향성을 기반으로 한 모든 차별은 헌법에서 보장한 기본권을 침해한다는 입장도 덧붙였다.

카타르의 만연한 노동착취 문제를 폭로하기 위한 앰네스티의 조사와 캠페인 활동은 여전히 계속되고 있다. 9월 카타르 정부는 이주노동자 대부분의 출국 허가 제도를 폐지했다고 밝혔다. 이전까지는 이주노동자들이 고용주의 허락 없이 카타르 밖으로 나가는 것이 불가능했다. 이는 카타르가 국제노동기구(ILO)의 파트너로서 이행한 첫 번째 주요 개혁이었으며, 2022년 월드컵 경기장 현장을 비롯해 카타르 전역에 만연히 이루어지는 노동 착취를 폭로하기 위한 국제앰네스티의 수년 간의 조사와 캠페인 활동에 따른 결과였다.

유럽 의회는 전자동 무기체계, 일명 ‘살인로봇’을 국제적으로 금지한다는 내용의 결의안을 통과시키며 앰네스티의 요청에 응답했다. 이 결의안은 자동무기체계의 개발과 확산 및 사용을 금지하는 것이 목적이다. 자동무기체계는 스스로 공격 대상을 선정하고 인간의 개입 없이 표적을 살해할 수 있다.

르완다의 야당 대표인 빅투아르 잉가비레와 가수 키지토 미히고가 카가메 대통령의 사면을 받고 감옥에서 풀려났다. 두 사람은 여전히 여러 제약을 받고 있지만, 앰네스티는 이들이 석방된 것만으로도 올바른 방향으로 한 걸음 나아간 것이라고 인정한다. 빅투아르 잉가비레는 자신의 의견을 표현한 것과 관련해 유죄가 선고되었는데, 이는 그녀의 표현의 자유를 침해한 것이다. 또한 그녀는 공정한 재판을 받을 권리 역시 침해당했다. 앰네스티는 지난 수년 간 잉가비레 사건을 두고 여러 차례 우려를 제기해 왔다.

빅투아르 잉가비레

10월

세계 사형폐지의 날을 맞아, 신임 말레이시아 정부는 사형을 전면 폐지할 예정이라고 밝혔다. 지금은 집권당이 된 전 야당 의원들을 비롯해 많은 사람들이 수년에 걸쳐 사형폐지 옹호 활동을 벌여 온 덕분이었다. 그로부터 며칠 후, 워싱턴주에서도 사형이 위헌이라는 판결이 나오면서 워싱턴주는 미국에서 20번째로 사형을 폐지한 주가 됐다.

베트남에서는 블로거 “버섯엄마”가 2년 반만에 감옥에서 석방됐다. 블로그 필명 ‘메 남(버섯엄마)’로 알려진 응우엔 응고크 누 쿠인은 2016년 10월 10일 체포되어 2017년 7월 20일까지 독방에 구금되었으며, 2017년 7월 29일 징역 10년형을 선고받았다.

국제앰네스티의 니콜라스 베클린(Nicholas Bequelin) 동남아시아 지역국장은 성명을 통해 “이번 굿뉴스 덕분에 수감 2년만에야 안도의 한숨을 쉬게 됐다. 이 소식은 정권을 비판하는 사람은 누구나 투옥시키고 있는 베트남의 악화되는 인권상황을 재차 조명하는 계기가 되어야 한다”고 밝혔다.

“버섯엄마가 더 이상 감옥에 갇혀 있지 않다고는 해도, 그녀의 석방 조건은 망명이었으며 지금도 100명 이상이 공개적으로, 블로그에서, 또는 페이스북에서 평화적으로 자신의 의견을 표현했다는 이유만으로 감옥에서 고통을 받고 있다.”

11월

수년 간 계속된 캠페인 끝에, 남아프리카공화국의 북 가우텡 고등법원은 남아공 정부가 선주민들의 합의 없이는 졸로베니에서의 티타늄 채광을 허가할 수 없다고 판결했다. 이는 졸로베니 선주민들에게 크나큰 성과였다. 이들은 조상으로부터 물려받은 땅을 채굴하는 데 합의할 것인지 아닌지를 사전에 결정하고 상의할 권리를 얻기 위해 오랫동안 투쟁해 왔다.

“우리는 평화롭고 아름다운 지역에서 식량과 토지, 사랑 등 모든 것을 나누며 살아가고 있다. 권력자들은 우리가 가진 것이 무엇인지 알아냈고, 우리에게서 빼앗으려 했다.” 아마디바 선주민 인권활동가인 노늘레 음부타마는 이렇게 말했다. “동료들 중 몇 명은 이미 살해당했고, 나 역시 그렇게 될 수 있다는 걸 잘 알고 있다. 하지만 나는 두렵지 않다.”

스위스에서 국내법을 국제법보다 우선한다는 내용의 개정안은 최근 진행된 국민투표에서 스위스 국민들이 인권 옹호를 선택하며 결국 무산되었다.

스위스 국민은 기만적인 공약에 넘어가지 않고, 대신 투표를 통해 모든 사람에게 인권이 적용되는 사회에서 살고 싶다는 분명한 신호를 전달했다.

쿠미 나이두 국제앰네스티 사무총장Kumi Naidoo

12월

앰네스티는 ‘충분하지 않은 영향력(Not Enough Impact Report)’을 발표하고, 지난해 이룩한 앰네스티의 성과와 이러한 성과를 거둘 수 있었던 용감한 사람들의 도움을 기렸다. 무엇보다도 아직 남은 과제와, 지금도 불의에 맞서 끈질기게 투쟁하고 있는 사람들을 다시 한번 되새기는 기회였다.

또한 세계 최대 규모의 편지쓰기 캠페인 Write for Rights을 진행했다. 올해 앰네스티는 인권 활동으로 수감되고, 고문을 당하거나 살해당하기까지 했던 용감한 여성 인권 옹호자들을 주목했다. 이들이 외롭지 않으며, 전 세계 사람들이 그 용기에 힘을 얻고 있음을 보여주고자 한다. 그동안 수많은 사람들이 이들과 연대했고, 이들을 지지하는 편지 수천 통을 작성했다. 여러분의 지지와 캠페인 활동, 편지쓰기 활동에 감사하는 마음은 이루 다 말할 수 없다. 덕분에 정말로 사람들의 삶을 변화시킬 수 있었다!

THIS YEAR’S EPIC HUMAN RIGHTS WINS

Over the last year, almost seven million Amnesty International supporters have taken action – protesting, writing, petitioning and much more – to defend and advance human rights everywhere.

It’s had a huge impact: people who have been unfairly imprisoned have been released; laws have been changed and brave people around the world have stood up and taken action!

Prepared to be inspired by our end-of-year-round-up of 2018’s epic human rights wins…

February
In February, Teodora del Carmen Vasquez was finally freed from jail in El Salvador, when a court reduced her outrageous 30-year sentence. She had already spent a decade behind bars after having a stillbirth, which led to her being accused and convicted for having an abortion – illegal in El Salvador. From petitions to protests, we had been campaigning for Teodora to be freed since 2015. Amnesty Norway even took over the airwaves to broadcast a distress signal to raise awareness of her case. Amnesty International continues to campaign for decriminalization of abortion in El Salvador to prevent future cases like Teodora’s, where women are punished rather than having their reproductive rights protected.

In Mexico, Sergio Sánchez was released from prison after spending almost eight years jailed for murder based on false and inconsistent evidence and following his conviction in a flawed trial. His lawyers believe that the work of Amnesty supporters, who participated in marches and demonstrations, was fundamental to achieving his release.

We also saw the release of detained activists, journalists and bloggers in Ethiopia, including Amnesty International Prisoner of Conscience Eskinder Nega. Amnesty supporters wrote numerous letters to Eskinder and it didn’t go unnoticed.

In Ukraine, the government approved a new curriculum for primary schools which, for the first time, includes a human rights component. Amnesty Ukraine’s tireless advocacy and participation in the working group tasked with curriculum development has contributed to such a positive outcome.

The death sentences of 14 prisoners in Benin were commuted after concerted advocacy efforts by Amnesty. We visited the men in prison, met with the Minister of Justice and President of the National Assembly to call for the commutation of the death sentences, and set up an online and offline petition. This came after positive developments in Gambia, where a moratorium on executions was announced.

March
We saw the power of solidarity in Ukraine in March, after police pandered to groups who used threats and violence against demonstrations for women’s rights to mark International Women’s Day. They falsely accused one of the organizers, Olena Shevchenko, of breaching rules of public assembly for a “provocative” banner carried by some of the demonstrators. By the time she went to court on 15 March, Amnesty Ukraine had issued a social media call which reached thousands of people, and the courtroom was packed with journalists and supporters, as well as people from foreign embassies. The court ruled she had committed no offence and closed the case.

April
We had some rare good news from Myanmar in April, when numerous prisoners of conscience were among 8,000 people released in a prisoner amnesty announced by the new President Win Myint. We had been campaigning for the release of Kachin pastors Dumdaw Nawng Lat and Langjaw Gam Seng and Lahpai Gam, who were among those released.

In early April, Bosnia and Herzegovina’s Constitutional Court ruled that victims of wartime rape and other civilian victims of war should not be required to pay court fees in cases when their reparation claims are rejected. Together with TRIAL International, we have long been advocating for the abolition of fees in such cases, and this move may encourage other survivors to seek justice and reparation.

May
The amazing result of the Irish referendum which overturned the constitutional ban on abortions marks a big victory for women’s rights. It was an outcome arising from years of dedicated work by activists, including Amnesty International. In 2015, we released the report, Ireland: She is not a criminal – The Impact of Ireland’s Abortion Law, where we documented the barriers and stigmas associated with abortion through personal testimonies from women. In 2018, the importance of people power was highlighted yet again, as men and women travelled back to Ireland to vote and make their voices heard.

It was great to see the release of opposition leader and prisoner of conscience Anwar Ibrahim after the surprising election result in Malaysia, which saw Najib Razak defeated by his political mentor Mahathir Mohamad. His release is a landmark moment for human rights in the country and offers a real hope of more reforms.

At the end of May, Burkina Faso’s parliament adopted a new penal code that abolishes the death penalty in the penal code.

Moldova’s Ministry of Education adopted a human rights education curriculum developed by Amnesty Moldova for primary and high schools. This success – a first in the region – follows a pilot initiative, in which close to 700 students from 22 schools participated.

June
Following our extensive work on Syria, the US-led Coalition finally announced its re-evaluation of previously closed cases regarding accusations of civilian casualties. They initially denied and condemned our findings on the civilian casualties in Raqqa, before further new evidence from our investigations came to light. At the end of July, the Coalition actually admitted to 77 of the 79 cases we documented on our June report, and upped their civilian death figures in Raqqa by 300%. We still believe this is only the tip of the iceberg, and we’ve launched a new Decoders project called “Strike Tracker” and will be partnering with other organizations, including Airwars, to build a much more comprehensive picture of the civilian deaths caused during the offensive. We’ll make our findings public in early 2019.

We launched a landmark report on accountability for crimes against humanity committed against the Rohingya population in Myanmar. The report identified specific military and security units, as well as 13 individual officials, suspected of perpetrating crimes against humanity. Two days before the launch, the EU announced sanctions against seven security force officials – six of whom were on our list.

July
Artist Liu Xia was finally allowed to leave China for Germany in July, after almost eight years of illegal house arrest, where she’d been held ever since her husband Liu Xiaobo was awarded the Nobel Peace Prize in 2010. During that time, she was closely monitored by state security agents and could only be reached by phone in limited circumstances. Earlier this year, Amnesty International and PEN launched a campaign calling for the release of Liu Xia, with a host of well-known writers reading excerpts from her poems.

17-year-old Palestinian activist Ahed Tamimi was released 21 days short of completing an eight-month prison sentence. She was wrongfully imprisoned by Ofer military court in the Israeli-occupied West Bank on the premise that she posed a threat to armed and heavily protected soldiers.

In Mauritania, two anti-slavery activists were released, after serving two years of their three-year imprisonment. Abdallahi Matallah Seck and Moussa Biram spoke to us “Your support made me feel that we are not alone in our fight for justice in Mauritania,” said Biram. “I would like to express my gratitude to each Amnesty member. Thanks for your amazing work to release anti-slavery activists in Mauritania. Thanks for standing against injustice. We are proud of your work.”

In Bosnia and Herzegovina, Republika Srpska’s National Assembly adopted the Law on Protection of Victims of Wartime Torture, which will finally recognize victims of sexual violence, including rape, committed during the conflict and provide them redress and support. Amnesty, along with local partners, has long campaigned for legislation of this kind to guarantee access to justice and reparation for survivors of wartime sexual violence.

August
After 735 days behind bars, the prominent land and human rights activist Tep Vanny was finally released. She was amongst a large number of human rights activists and protesters in Cambodia to receive a royal pardon, just six months before the end of her sentence for peacefully protesting. More than 200,000 people around the world had joined our campaign for her release.

September
Days after an Amnesty International communication, 38,000 supporters took online action against mass detentions of Uighurs, Kazakhs and other predominantly Muslim ethnic minorities held in detention in northwest China. One of the Kazakhs we spoke to in Almaty, Kazakhstan, believes that the release of her 13-year-old daughter was due to our campaigning efforts on her case. Additionally, a Uighur man in the United Arab Emirates was released after our campaign to prevent his forcible return to China.

At long last, India’s Supreme Court decriminalized consensual same-sex relations between adults and added that any discrimination on basis of sexual orientation is a violation of fundamental rights guaranteed by the Constitution.

Amnesty’s research and campaigning to expose the widespread labour abuses in Qatar has been an ongoing effort. In September, the authorities announced they had abolished the exit permit for most migrant workers. The permit previously prevented migrant workers from leaving Qatar without their employer’s permission. It is one of the first major reforms implemented as part of Qatar’s partnership with the International Labour Organization and follows years of Amnesty research and campaigning to expose widespread labour abuse in Qatar, including at sites linked to the 2022 World Cup.

The European Parliament echoed Amnesty’s calls and voted through a through a resolution calling for an international ban on fully autonomous weapons systems or ‘killer robots’. It aims to prevent the development, proliferation and use of autonomous weapon systems that can select their own targets and kill without human involvement in decision-making.

Rwandan opposition leader, Victoire Ingabire, and popular singer, Kizito Mihigo, were released from prison after being pardoned by President Kagame. Although they are still under restrictions, we acknowledged the releases as a step in the right direction. Victoire Ingabire’s conviction on charges relating to views she had expressed violated her freedom of expression. There were also violations of her fair trial rights. Amnesty has been raising concerns around Ingabire’s case for several years.

October
On World Day Against the Death Penalty, the new Malaysian government announced that it planned to fully abolish the death penalty. This built on years of advocacy in Malaysia, including with former opposition members who are now in power. In the days that followed, the death penalty was also found to be unconstitutional in the state of Washington, making it the 20th abolitionist State in the US.

Blogger “Mother Mushroom” was released after two and a half years in prison in Viet Nam. Nguyễn Ngọc Như Quỳnh, also known by her blogging pseudonym, Mẹ Nấm (Mother Mushroom) was arrested on 10 October 2016, held incommunicado until 20 June 2017 and sentenced to 10 years in prison on 29 June 2017.

“This good news, which comes as a relief after two years behind bars, should also be a reminder of Vietnam’s worsening record of jailing anyone who criticises the regime,” Nicholas Bequelin of Amnesty International said in a statement.

“While Mother Mushroom is no longer imprisoned, the condition for her release was exile and there are over one hundred people languishing in jail because they peacefully spoke their mind – in public, on blogs or on Facebook.”

November
Following years of campaigning, the North Gauteng High Court ruled the South African government could not issue a license for proposed titanium mining in Xolobeni without the consent of indigenous communities. It was a huge win for the people of Xolobeni who have long fought for their right to be consulted and give or withhold consent regarding decisions about mining on their ancestral land.

“We live in a peaceful, beautiful area where we share everything – food, land and love. The elites have discovered what we have and want to take it away from us,” said Nonhle Mbuthuma, a human rights activist from the Amadiba community. “Some of my colleagues have been killed, and I know I could be too. But I am not scared.”

The proposal to put Swiss law above international law was defeated after Swiss people voted to defend human rights in a recent referendum.

December
We published our ‘Not Enough Impact Report, to celebrate Amnesty’s achievements in the last year, and the brave people that have helped make them possible. More importantly, we took the opportunity to reflect on what is still to be done, and the people who persist in the struggle against injustice.

We launched Write for Rights, the world’s biggest letter writing campaign. This year, Amnesty is shining a spotlight on brave women human rights defenders who have been jailed, tortured and even killed for their work. We want to show them they are not alone and that people all over the world are inspired by their bravery. You’ve been standing with them and writing thousands of letters of support. We can’t thank you enough for all your support, campaigning and letter-writing. It truly changes lives!

홍콩: 경찰의 폭력을 즉각 조사하라
온라인액션 참여하기
세상의 부당함에 맞서 싸웁니다
후원하기