보도자료

[성명서] 유엔인권이사회: 이사회의 미래에 중대한 영향을 미칠 회원국의 선출

유엔인권이사회:
이사회의 미래에 중대한 영향을 미칠 회원국의 선출

현재 모든 유엔회원국들은 새로운 인권이사회의 회원국 선출을 준비하고 있을 것이다. 국제앰네스티는 5월9일(화) 유엔총회에서 투표권을 행사할 모든 국가들이 인권을 보호하고 증진시켜왔던 그리고 이를 약속한 후보 국가를 선택하기를 요구한다.

국제앰네스티는 인권이사회가 강력하고 효과적인 인권기구로 설립 되도록 하는 역사적인 선거의 중요성을 강조하고자 한다. 유엔 회원국들은 선거과정과 투표에 있어서 이사회의 모든 자리를 채우지 못하더라도 높은 인권 기준을 적용하여 결정하여야 한다.

입후보한 국가들은 국내적·국제적 수준에서 인권을 증진·보호할 수 있는 구체적이고, 신뢰할수 있으며, 측정 가능한 공약을 해야 한다. 국제앰네스티는 이사회에 입후보한 65개국 중 64개국이 이사회의 설립을 위한 유엔총회의 결의안에 따라 자발적 공약(Voluntary Pledges and Commitments)을 한데에 대해 환영하는 바이다. 그중 많은 공약들이 구체적 방안이 결여되어 있음에도 불구하고, 국가별 인권 상황들과 해당 정부의 노력들이 유엔 인권 기구의 선거에 있어 중요 기준으로 작용하는 것은 새로운 과정에 있어서 중요한 시작이다.

다가올 선거에서 최상의 결과가 있기를 희망하며 국제앰네스티는 인권고등판무관실의 제안, – ‘ 인권이사회 선거를 위한 입후보국들의 자발적 공약들에 포함되어야 할 기본적 요소들에 대한 제안 Suggested Elements for Voluntary Pledges and Commitments by Candidate Countries for Election to the Human Rights Council’ – 과 비교하여 각국이 지금까지 발표한 공약과 약속에 대해 공개 자료를 마련하였다.

이 자료는 회원국들이 새 인권이사회에 기여할 수 있는 후보국들의 제안을 평가할 때 도움을 줄 것이다. 이 표는 국제앰네스티의 웹사이트 http://www.amnesty.org 에서 찾을 수 있다. 이 개요는 후보국들의 인권 상황에 대한 다른 세부 자료와 함께 참고 되어야 한다. – 국제앰네스티의 유엔인권이사회 후보에 대한 지침도 웹사이트(http://web.amnesty.org/pages/un-index-eng)에서 확인 할 수 있다.

세계 모든 지역에서 입후보한 국가들이 제출한 자발적 공약들은, 위원회의 설립 자체가 이미 개별 국가들이 국내·국제적으로 인권의 개선을 준비하는데 있어 긍정적인 효과가 있음을 보여주고 있다.

다음과 같은 공약들은 후보국들이 인권조약들의 당사국이 되고, ‘특별절차 the Special Procedures’에 따른 유엔의 독립적인 인권전문가들과의 협력을 강화 하겠다는 의지를 보여주고 있다.

예를 들어,
– 유엔 인권시스템의 핵심인 ICCPR(시민적·정치적 권리에 관한 국제협약)과 ICESCR(경제적·사회적·문화적 권리에 관한 국제 협약)에 비준하지 않은 6개의 후보국 중 2개국은 이 조약들의 비준을 약속했다.
– 17개국은 CAT(고문방지협약)의 선택의정서에 비준하겠다고 약속했으며,
– 9개국은 아동권리협약의 두 선택의정서중 하나에 비준하겠다고 약속하였다.
– 6개국은 인권조약들의 유보조항들을 철회하기로 약속하였다.
– 2개국은 처음으로 특별절차에 따른 UN인권전문가들에 대한 상시 초청과 개방을 확대하기로 약속하였다.

AMNESTY INTERNATIONAL

Public Statement

AI Index: IOR 40/015/2006 (Public)
News Service No: 115
6 May 2006

UN Human Rights Council: Elections critical to future of the Council

As UN Member States prepare to elect members of the new Human Rights Council Amnesty International urges all countries voting in the UN General Assembly on Tuesday 9 May to elect candidates with a sound human rights record and demonstrated commitment to protect and promote human rights.

Amnesty International emphasizes the importance of using this historic election to set the new Council on the right course to become a strong and effective human rights body. It urges countries to consistently apply high human rights standards in voting throughout the election procedure, regardless of the number of ballots required to fill all seats on the Council.

In the run up to the elections, Amnesty International urged andidate countries to make specific, credible and measurable pledges and commitments to promote and protect human rights at the national and international levels. Amnesty International welcomes the overwhelming response from 64 out of 65 candidate countries to make pledges and commitments onsistent with the General Assembly resolution creating the Council (A/RES/60/251). Although many of the pledges lack the specific undertakings for the future that Amnesty international would have liked to have seen, they are the beginning of an important new process where human rights records and commitments play a distinct role in elections to the UN’s principal human rights body.

To encourage the best possible outcome in the upcoming elections, Amnesty International made public today a summary overview of the pledges and commitments made to date, listing each country’s pledge against the Suggested Elements for Voluntary Pledges and Commitments by Candidate Countries for Election to the Human Rights Council, published by the office of the High Commissioner for Human Rights.

The table can assist Member States in assessing each candidate’s proposed contribution to the new Human Rights Council, and is available at the Amnesty International website at http://web.amnesty.org/pages/un-index-eng The overview should be read together with other specific information about each candidate’s human rights record, including Amnesty International’s Guide to the UN Human Rights Council candidates, also available at the above website.

Pledges and commitments made by candidate countries from all regions of the world strongly suggest that the creation of the Council is already having a positive effect on states’ readiness to advance human rights, both nationally and internationally. This is evident in pledges and commitments by candidates to become a party to human rights treaties and to strengthen their cooperation with the UN’s independent human rights experts, the Special Procedures, for example:

of the six candidate countries that are not a party to the International Covenant on Civil and Political Rights and the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights — the two instruments which lie at the heart of the UN’s human rights system — two candidates have specifically pledged to work for their ratification; no less than 17 countries have pledged to become a party to the Optional Protocol to the Convention against Torture (which provides for international and national mechanisms to prevent torture) and nine countries have pledged to ratify either of the two Optional Protocols to the Convention on the Rights of the Child;  six countries have pledged to withdraw reservations to uman rights treaties; and two countries have, for the first time, extended an open, standing invitation to the UN’s human rights experts, the Special Procedures.

Background
The election of the first members of the new UN Human Rights Council will take place on 9 May 2006. Each of the 47 members must achieve an absolute majority, of 96 votes, at the UN General Assembly in order secure a seat on the Council. The General Assembly resolution establishing the Council requires that, when casting their votes, Member States must take into account candidates countries’ contribution to the promotion and protection of human rights and their voluntary pledges and commitments thereto. By 3 May 2006, 65 countries had put themselves forward, all but one of them had made a public pledge. Member states are under no obligation to elect a candidate that does not demonstrate the necessary commitment to protect and promote human rights, regardless of how many ballots are required to fill all seats on the Council.

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